2016. gada 13. decembrī

Latvijas Nacionālajā operā un baletā

Svetlanas Zaharovas viesizrādes «Amore» 

Maskavas Lielā teātra prīma Svetlana Zaharova iepriecina savas mākslas cienītājus ar jaunu solo programmu «Amore». Tajā iekļautie baleta viencēlieni – «Frančeska da Rimini», «Lietus, kamēr tas nesāk līt» un «Vēzieni pār nošu astēm» skatītājiem ļauj izbaudīt izcilās dejotājas daudzšķautnaino talantu un kopā ar izcilo mākslinieci izdzīvot mīlestību tās dažādajās nokrāsās.

2016. gada 13. decembrī notiks Svetlanas Zaharovas viesizrādes Rīgā, Latvijas Nacionālajā operā un baletā.  

Krievijas Tautas māksliniece, Lielā teātra prīma, «krievu briljants pasaules baletā» Svetlana Zaharova ir sasniegusi reibinoši augstas profesionālās virsotnes, saņēmusi desmitiem prestižu prēmiju un apbalvojumu. Viņu pazīst visās pasaules malās, viņai aplaudē labākajās teātru hallēs, un skatītāji allaž sveic viņu ar ovācijām. Svetlanas Zaharovas deja jau sen ir kļuvusi par klasiskā baleta etalonu. Taču solo programmas «Amore» koncepcija ir absolūts izcilās balerīnas eksperiments – viņa pirmoreiz savā skatuves dzīvē izkāpj no puantēm, lai iejustos negaidītos tēlos un neapgāžami pierādītu, ka īsta prīma var izdejot visu – no klasikas līdz modernismam. No pirmās pozīcijas līdz laikmetīgās dejas izaicinošajai plastikai.

Svetlana Zaharova pati izvēlējusies trīs tajā iekļauto baleta viencēlienu horeogrāfijas. Pirmā – «Frančeska da Rimini» ar Pētera Čaikovska mūziku pēc klasiskā Dantes sižeta – ir leģendārā baletdejotāja un Sanfrancisko Baleta teātra horeogrāfa Jurija Posohova radīta. Frančeskas un Paolo nelaimīgās mīlas stāstā ir visas klasiskā attiecību trīsstūra nedienas – mīlestības, nodevība, nāve. Kopā ar partneriem Mihailu Lobuhinu un Denisu Rodkinu balerīna izdzīvo liktenīgās kaislības, kas izklāstītas augstajā neoklasikas stilā, ar izteiksmīgiem, vijīgiem monologiem un ansambļiem.   
Otrajā daļā piedāvātais vācu horeogrāfa Patrika de Bana stilīgais iestudējums «Lietus, pirms tas līst» (Rain before it falls) par neizdevušos rakstnieci, viņas sapņiem, cerībām un vīriešiem  pēkšņi un negaidīti nomaina klasisko drāmu ar mūsdienīgu dejas plastiku. Vīnes Valsts baleta horeogrāfs, pats arī baletdejotājs un režisors, de Bana izvēlējies realizēt savu ieceri personīgi, kļūstot par Svetlanas skatuves partneri. Šo speciāli programmai «Amore» tapušo viencēlienu, kura pamattēma ir divas cilvēka dzīves būtiskākās šķautnes – mīlestība un sapņi –, viņš veidojis ar īpašu mūzikas izlasi, kurā iekļauti Baha, Otorīno Respigi un Karlosa Pino-Kintanas skaņdarbi.
Un visbeidzot īru horeogrāfes Mārgaretas Donlonas autordarbs – ironiskā horeogrāfija par Volfganga Amadeja Mocarta 40. simfonijas tēmu – «Vēzieni pār nošu astēm» (Strokes Through The Tails). Rotaļīgais nosaukums radies, pateicoties ģeniālā komponista ieradumam pārsvītrot karodziņus pie nošu kātiņiem (lasi, to astes) – šāds grafiskais pieraksts ļāva mūziķiem pašiem izvēlēties atskaņojamā skaņdarba nošu ilgumu. Tas attiecināms arī uz iestudējuma horeogrāfiju, kuru šoreiz Mārgareta Dolana īpaši pielāgojusi Svetlanas Zaharovas vēlmei un vajadzībām. Autores skatījums uz klasiku iemiesojies apbrīnas vērtā laikmetīgās dejas stilistikā, nebēdnīgā noskaņojumā un īpašu pārsteigumu gūzmā – līdz pat baletdejotājiem svārciņos un prīmai šortos.

Šo projektu Svetlanas Zaharovas komanda gatavoja un noslīpēja gada garumā. Un ne velti – programma «Amore» ir kļuvusi par jaunu atskaites punktu Lielā teātra prīmas karjerā, apstiprinot viņas pasaules zvaigznes statusu.